Hur blockchain-tekniken kan främja reklambranschen med decentralisering

Hur-blockchain-tekniken-kan-främja-reklambranschen-med-decentralisering

adVisst har det hänt oerhört mycket inom reklambranschen senaste 10 åren. Idag är all annonsering mätbar, vi kan lättare nå den globala marknade och vår annonsering kan riktas till rätt målgrupp/er på ett helt annat sätt. Men betalar vi för det vi får? Hur vet vi om det är en riktig person som tittat på vår annons eller inte? Får vi korrekt information av mellanhanden – företaget du anlitar för att få just din annons att synas? Med blockchain teknik kan detta ytterligare förfinas. 

Brist på insyn och transparens

Detta är ett stort område. Låt oss säga att du vill annonsera på Facebook, du väljer din målgrupp i form av demografi, ålder, kön, intressen, geografi, osv. När du har gjort dina val får du några uppskattningar om hur många personer som kommer nås av din annons.

Hur vet du att de uppgifter du ser i form av hur många du kommer nå, är korrekta? Hur vet du att siffrorna är sanningsenliga? Visar Facebook, Youtube, Instagram, Google, etc att deras siffror är riktiga och korrekta? Egentligen så har du ingen aning, men du litar på dem att du får noggrann och korrekt information.

Ett exempel var ett företag (här i Sverige) som ville rikta sin annonsering till alla tonåringar och fick då information från Facebook om att det fanns ett specifikt antal tonåringar som de kunde nå. Det intressanta är att Facebook visade på ett tal som var mycket högre än det faktiska antalet tonåringar totalt i Sverige. En aspekt att tillägga är att långt ifrån alla tonåringar (i Sverige) ens är medlemmar på Facebook. Facebook är generellt sett relativt lågt rankat för tonåringar varför de använder andra sociala nätverks plattformar.

Så enligt Facebook beräknat skulle fler än totalen av antalet tonåringar, bli nådda av annonseringen. Så även om de stora företagen ger god information så saknas transparens och du som annonsör spenderar mycket pengar som (sannolikt(?)) kan vara bortkastade pengar. Du litar såklart på dem, ibland bör man ifrågasätta och granska.

Hur kan blockkedje-teknik hjälpa till att lösa problemet med falska visningar av annonser?

Det finns inget tydligt sätt för annonsörer att veta för att bekräfta att den statistik som till exempel Facebook och Google tillhandahåller är korrekt. Med blockchain är det möjligt att lagra information på ett öppet sätt, så att varje annonsör själva kan dubbelklicka på statistiken och se om visningarna kom från målgruppen de valt. Med blockkedjetekniken behöver vi inte längre lita på att tredjepart levererar statistik och utesluter de (eventuellt) falska tittarna. Vi kan uppnå detta om informationen lagras i en blockkedja.

Vilka problem finns i branschen idag? Litar vi på exempelvis Facebook, Youtube, Google när vi annonserar även om vi inte har insyn i den data de har lagrat? Allt vi gör på deras plattformar ägs av dem och de har ingen skyldighet att visa vilken typ av data de har lagrat om oss. Transparens och insyn finns inte.

Kanske är de ärliga?

Man kan inte påstå att de är oärliga, men vi vet fortfarande inte om de är ärliga. I slutändan finns det en chans att pengar slösas bort, vilket är onödigt såklart! Det finns en chans att få ett falskt intryck, för när du annonserar, så du ser att – okej 200.000 personer såg den här annonsen, hur många av dessa är riktiga? Hur många av dessa personer såg din annons? Hur vet du att det är si eller så många? Tjae, det gör du inte! Det finns givetvis fler aspekter i det här sammanhanget att fundera över. Bara en sån sak som alla fejk- konton som finns.

Problemet med mellanhänder

För närvarande, om man vill annonsera så har man ett fåtal plattformar att vända sig till, specifikt när det kommer till sociala medier. De mest populära är google, facebook, twitter, youtube, instagram. Poängen är att man behöver använda dem som mellanhand, för att nå ut där flest användare finns. I slutändan är det ett problem, de som nämns, är mellanhänder mellan företaget och de man vill nå. Man betalar såklart för deras tjänster för att nå ut, men vet man om deras fakta är korrekta, eftersom det inte finns någon öppenhet gällande deras system?

Dina uppgifter lagras

För dig som användare så lämnar du all din data på dessa plattformar, den här typen av ämne har varit på ”bordet” de senaste veckorna. Är de pålitliga? Kan vi som kunder och användare lita på deras algoritmer?

Vi vet också att vår data säljs vidare till andra aktörer och egentligen vet vi inte vilka uppgifter om oss som säljs och till vem och i vilket forum. Kan de identifiera dig som person utifrån den datan?

Det finns inget sätt för oss att verkligen veta eftersom vi inte har någon kontroll över vår data. Det är åt det här hållet internet har gått i många år tills blockchain kom!

Det betyder att vi som användare förlorar kontrollen över vår data. Vi litar helt enkelt på olika företag och organisationer.

Blockchain som ett alternativ

Fram till blockchain var detta (ovan beskrivet) det enda alternativet eftersom man inte kunde skapa affärer peer-to-peer, man kunde inte göra affärer på ett decentraliserat sätt. Med blockchain kan man det.

Lösningar på alla dessa annonsproblem är:

Vi går från ett paradigm där vi har stora mellanhänder som google, facebook, youtube, stora företag mellan människor, till ett paradigm där vi gör affärskontakter på blockchain med smarta kontrakt och i den meningen ökar vi transparensen och förtroende.

Ett exempel är att man som annonsör kan betala användare direkt för deras uppmärksamhet kring ditt företag, det vill säga att annonsörer därmed inte betalar facebook för att visa din annons utan den eller de personerna som visar ditt företag, produkt eller service uppmärksamhet.

Du bestämmer över din data och du kan även få betalt

Annonsörer betalar användarna direkt för deras uppmärksamhet, och du som användare kan bestämma exakt vad du gör med dina data. Exakt hur du använder dina data och vilka delar av din data som ska vara tillgängliga för tredje part.

Till exempel kan du bestämma att din data kring resor ska vara tillgänglig för annonsörer att använda för att betjäna dig endast för resor eller den information du vill ha – det är du som bestämmer.

Så på det sättet talar vi därför om ett paradigmshifte där kraften i all data går tillbaka till skaparna av data, vilket är du och jag

Det här är något som kommer att öka transparensen, lita på och minska utgifterna på annonsörer, liksom minskar brist på förtroende.

Summering

Som många blockkedjelösningar, så kommer denna lösning ger mer makt tillbaka till folket, tillbaka till användarna. Vi ser redan detta med Steemit, där användarna får betalt för att skapa bra innehåll och hålla plattformen i god form.

Sannolikt kommer man att kunna flytta kraft från stora företag till decentraliserade lösningar som drivs av samhället. Det här skiftet kommer bara att hända om fler och fler människor blir oroade över integriteten och börjar inse att de stora plattformarna inte är fria att använda, man betalar med små överträdelser av integriteten. Detta kommer förhoppningsvis att starta ett skifte där människor kommer att hitta decentraliserade lösningar med nya typer av intäktsmodeller.

 

Det är ett stort område och vi befinner oss bara i början av något som kommer växa och förbättras över tid. Hoppas du fått lite insikt i hur blockchain-tekniken kan främja reklambranschen med decentralisering och där du har kontroll över hur din data används.

 

 

Foto: unsplash-logoTirza van Dijk

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *