Ingen bryr sig om hur mycket du vet förrän de vet hur mycket du bryr dig om dem

Tänk vänner först och företag sen

Jag hade ett långt samtal med en bekant idag. Ett proffs i hälsa och välbefinnande. Saken är att hon är dödstrött på kalla samtal med känslan av att ”jaga” människor på gatan för att få ut sitt budskap. Att spendera oändliga timmar på att hitta potentiella kunder ansikte mot ansikte där det inte finns någon motivation eller intresse från början. Hennes frågor var: Var hittar jag potentiella kunder? Och hur når jag dem?

Det måste finnas ett enklare sätt? Ja, jämfört med ovanstående finns det. Ett mer smidigt sätt att jag ska säga. Men du måste fortfarande jobba, och först måste du veta vad du letar efter!

Vad är attraktions marknadsföring egentligen?

Låt oss först och främst gräva lite i själva begreppet attraktions marknadsföring, tills jag svarar på de primära frågorna. Jag antar att du har hört talas om det många gånger. Attraktionsmarknadsföring. Men vad är det?

Till att börja med plockar vi ut betydelsen av själva ordet, delar upp det helt enkelt. Vi börjar med attraktion. Vi vet alla vad det står för. Vi vet alla att det ordet innefattar väldigt mycket ”kemi”. Jag gissar du känt den där speciella känslan när du träffar någon som du direkt känner en samhörighet med. Du kan inte riktigt förklara varför du gillar den personen, men något med den personen lockar dig. Och vice versa.

Du vet också om motsatsen. Då du kanske har sagt: ”jag gillar verkligen inte den personen, jag kan inte riktigt säga varför. Det känns obekvämt på något sätt. Och oavsett hur mycket jag försöker kan jag fortfarande inte tycka om honom/henne.

Du funkar helt enkelt med vissa människor och inte med andra. Det är egentligen inte svårare än så!

attraction markeingDet andra ordet är som bekant ”marknadsföring”. Vad det innebär tror jag du är väl medveten om redan. Tillsammans utgör de den typen av marknadsföring som idag har mycket mer med dig som person att göra än någonsin tidigare. Så vi har kommit dit där du själv är ditt eget varumärke – oavsett om du jobbar på ett företag eller driver eget.

Du försöker inte övertyga människor att lita på dina produkter, utan får dem att lita på dig som person. Du leder dem enkelt mot det du brinner för, din produkt eller din service genom att ge dem någon form av värde.

Ett bra attraktivt marknadsföringssystem innehåller 4 saker. Ett: det lockar andra. Två, och den viktigaste delen av ”systemet” så skapar man en relation. Tre: ”Systemet” tillåter dig att generera intäkter från dessa, och inte bara ”kränger”. Fyra: den sista delen av ”systemet” så duplicerar man genom de som ser din möjlighet, och som också vill jobba med det du gör.

För att locka andra till din verksamhet behöver du bara vara dig själv! Så enkelt är det

Det betyder att oavsett vad andra kommer att tycka om dig, för att de kände kemi (som jag talade om ovan) och vissa kommer inte att tycka om dig (som jag talade om ovan). Men återigen är det viktigaste att ge dina leads, det värde de vill ha.

Försök inte med den ”vanliga” marknadsföringen. Med anledning att det helt enkelt inte kommer att fungera.

Fokusera istället på dem som gillar dig, de som känner igen sig i dig, de som gillar det värde du ger dem och de som interagerar med det du säger. Och de som vill göra det du gör!

like know and trust

För att nämna tre små betydelsfulla ord, fokusera på att få andra att LIKE (gilla), KNOW (känna) och TRUST (lita på) dig. Och om de inte gillar, känner eller litar på dig så ge dem något i form av kunskap, svara på frågor, berätta, var kreativ – så kan de komma att gilla, känna och lita på dig i slutändan. Bra resultat tar ibland tid.

Folk bryr sig inte om hur mycket du vet förrän de vet hur mycket du bryr dig

Människor bryr sig inte alls om hur mycket du pitchar, hajpar allt du erbjuder tills de verkligen vet hur mycket du bryr dig om dem. I person. Folk hatar när du flyger till månen och tillbaka om ”det fantastiska erbjudandet” du har som påstår att det kommer att förändra deras liv helt om de inte ser värdet i det. Lägg istället all din ansträngning i att få en relation med dina potentiella kunder, vilket innebär att du ställer frågor.

Bygg relation.

Jag har hört det ordet tusentals gånger. Det betyder helt enkelt hur man hittar saker man har gemensamt.

Hur får man potentiella kunder att förstå att du bryr dig? För att hjälpa dig här rekommenderar jag att du håller ordet F.O.R.M (engelskt uttryck) som står för:

F – (family) familj – ställ frågor om deras familj och vänner. För de flesta är det, det som betyder mest. Kom gärna ihåg vad de säger om sin familj, namn, etc. Det sticker ut och visar att du bryr dig.

O – (occupation) Yrke – Ställ frågor om deras arbete, vad de gör, varför de gör det de gör och om de gillar det – och så vidare. Om inte, varför. Vad skulle de i så fall vilja göra? Varför jobbar de med det de gör? Vad styrde in dem på den bana de befinner sig?

R – (recreation) Rekreation – Har de roligt någon gång? Vad tycker de om? Vart åkte de på semester förra gången, och vart skulle de vilja åka och med vem? Har de någon hobby? Vad tar de sig aldrig tid till men älskar att göra?

M – Motivation – Vad är de passionerade för, vad motiverar dem.

Jag hoppas att du fick en bild av vad jag menar och att det kan fungera som ett bra verktyg för hur du bedriver ditt nätverksmarknadsföringsverksamhet eller annan verksamhet.

Och kom ihåg, det spelar ingen roll hur bra ditt erbjudande är om de inte gillar dig! Å andra sidan skulle de älska erbjudandet om de gillar, känner och litar på den som berättar för dem om det! Vilket kan vara du.


Ge bort det bästa du har eller känner att du har – det kallas värde

Om du vänder dig till allmänheten, sociala medier etc. och pratar om ett erbjudande som du vill att alla ska känna till, måste du själv först få värdet utav det. Och om de sedan ser värdet i det, kanske de tittar närmare på det?

Om de känner de får ännu mer värde, kanske de anmäler sig till ditt nyhetsbrev. Och om de får ännu mer bra värde kanske de köper det erbjudande du har, genom att få en relation till dig längs med vägen.

Enligt statistik är det ett faktum att ett erbjudande av något slag måste ses av målgruppen ca 7-10 gånger innan de tittar närmare på det och kanske gör ett köp.

Här är några andra fakta:

2% kommer att visa intresse vid en första ”exponering” av din service eller produkt

3% kommer att anmäla intresse vid en andra ”exponering”

5% av de du når ut till kommer att visa intresse vid en tredje ”exponering”

10% kommer att visa intresse vid fjärde tillfället

80% kommer att visa intresse vid det 5-12 tillfället

Så tänk långsiktigt. Skapa alltid värde först när du ska eller vill prata om vad du har att erbjuda. Det kommer att förändra perspektivet för många av dina potentiella kunder.


Hur når man nivån tills andra kan känna, gilla och lita på dig?

Det händer som sagt inte över en natt. Det tar tid för människor att tycka om, känna och lita på dig. Så ha tålamod. Jag har gått igenom de två motsatserna ovan. Gilla eller inte gilla! Men det finns människor däremellan som fortfarande inte känner till dig eller din produkt. Och hur når du dem?

Om vi tar ett steg tillbaka. Fortsätt att vara dig själv, ditt autentiska du och ändra aldrig på det. Men mest av allt, utvärdera kontinuerligt gång på gång om och om igen. Och bjud inte på små korn av värde, bjud istället på mycket. Med andra ord – snåla inte.

Dessa människor ”däremellan” kan bara ha en glimt av det värde du bjuder på men ändå uppmärksammar de dig på något sätt.

Ge och skapa stort värde – och personerna behåller fortfarande stor uppmärksamhet. Och vad de (kanske) vill ha (betydande värde) så kommer det att sjunka in och stanna där omedvetet hos dem.

Vi vill så gärna nå denna punkt i vår verksamhet: Sälja sina produkter, tjänster och möjligheter till personer som vill höra vad du har att säga och erbjuda och slutligen köpa vad det du har.

Så var hittar du potentiella kunder? Och hur når du dem? Jag hoppas du fått några svar på det? Få dina uppgifter gjorda när det gäller attraktions marknadsföring och kom ihåg att människor inte bryr sig alls om hur mycket du vet förrän de vet hur mycket du bryr dig om dem.

Kasta bort allt som har att göra med ”pitcha och sälja” så långt du kan och börja ta hand om det äkta, ge och skapa värde som hjälper din potentiella kund. Om de inser att värdet du ger dem verkligen hjälper dem på något sätt, så blir du deras val. Förmodligen på lång sikt.

”Målet med marknadsföring är att känna till och förstå kunden så bra att produkten eller tjänsten passar honom/henne så bra att produkten eller servicen säljer sig själv” – Av Peter Drucker.

Hoppas jag gett dig lite tankar och idéer kring hur du kan jobba med din marknadsföring och glöm inte att tänka långsiktigt liksom på att människor inte bryr sig alls om hur mycket du vet förrän de vet hur mycket du bryr dig om dem.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *