Varför du bör bry dig om grafisk profil när du startar ditt företag

Varför du bör bry dig om grafisk profil när du startar ditt företag

Ska du starta ett nytt företag? Eller en online-verksamhet? Eller något annat affärsmässigt? Om du ska – då har du förmodligen fullt upp med att utveckla din produkt eller service, hitta din grupp av kunder. Utöver det försöker du hinna lära dig nya färdigheter (skills), skapa konton på Social Medier, skaffa och bygga en fan-sida på Facebook, du strävar säkert helt enkelt efter att få allting att gå ihop. Så det där med att skaffa en grafisk profil är kanske inte prio! Men jag sammanfattar här vad du kan tänka på och det är inte så jätte krångligt.


Först och främst, varför du bör bry dig om grafiskt utseende även om det bara är du i företaget

Jag antar att du kanske tänker på stora företag när du läser orden – grafisk profil – stora företag som Nike, ICA, Apple, Volvo, Times, Toshiba, Porsche vilka alla har en gedigen manual när det kommer till hur de ska se ut och uppfattas på ett enhetligt sätt, oavsett var i världen de exponerar sig.

Även småföretagare behöver du också en plattform. Det behöver inte vara så avancerat, men det finns en del knep. Det kanske låter ambitiöst men det hjälper dig på lång sikt (om du tänker göra det på lång sikt). En grafisk profil är främst till för att skapa ett enhetligt uttryck av dig och ditt företag som i sin tur skapar igenkänning oavsett vart du väljer att marknadsföra dig. Det ger också intrycket av att du är seriös med din verksamhet. Det betyder inte att du behöver en ”bibel” om hur man använder logotypen eller vilken typ av teckensnitt du väljer att använda. Nej. Men det kommer att vara till hjälp för dig om du väljer din färg/färger, kanske en tagline, din logotyp – för att nämna några attribut.

Fem enkla saker du kan fundera på

En bra professionell bild av dig – och bara du!

Se till att få en bild tagen av dig, gärna professionell och gärna med ett naturligt leende. Du behöver inte anlita en fotograf, din kompis kan ta bilden, gärna med en subtil bakgrund. Kom ihåg att ditt leende är din logotyp! Börja där. Se till att du använder samma bild på alla sociala plattformar du använder. Också på din webbplats (om du har en) och/eller din blogg. Även i dina nyhetsbrev – ja, överallt. Ofta ser jag att folk använder olika bilder av sig själva på olika plattformar – det skapar en förvirring.

Färger talar – så använd det!

Färger är ett sätt att säga något eller att skicka en känsla. Använd det. Välj en eller två färger (som fungerar tillsammans) och som är ”du”. Vi har alla några favoritfärger. En färg hjälper till vid navigering och igenkänning. Det lockar också vissa personer (som sagt har vi våra favoritfärger och vi brukar se och uppmärksamma det vi tycker om). En färg du älskar berättar något om dig och ditt företag. Färger betyder olika saker, du kan läsa mer om det i mitt andra inlägg här. Det ser också väldigt snygg ut om du och ditt företag indikerar vad du gör med färgerna du använder.

En logotyp kan vara bra!

En logotyp kan kännas som en ”overkill”? Men om du väljer att skaffa en logotyp, blir det lite av ditt landmärke. Om du använder det på alla dina plattformar och med konsekvens kommer det att ge en enhetlig bild av dig och ditt företag. Det kommer se mer professionellt ut och det kommer att locka din marknad och som sannolikt kommer se dig och ditt företag som seriöst – så använd det. Gör det enkelt. Du kan läsa mer om vad du ska tänka på om du får en logotyp i mitt andra inlägg – se nedan.

Ska jag använda en viss typsnitt?

Detta är inte nödvändigt att använda en specifik font/typsnitt. Men du kanske vill ha en speciell font i din tagline? (mer om det nedan) Teckensnitt talar sitt eget språk precis som färger gör. (du kan läsa mer om det i ett annat inlägg jag skrev – se nedan).

 

Tagline? Vad är det där?

En tagline kan vara användbar. Det säger lite mer än bara ditt namn (ditt personliga namn eller ditt företagsnamn). Om jag skriver: ”Just do it” – förstår du kanske varifrån jag hämtat den tagline’n? Nike äger den tagline och det står för vad de är och främjar. Apple använder ”Think different” eller disneys ”Where dreams come true”. Hoppas du har fått en bild av vad jag menar? Detta är inte ett måste, ditt personliga namn (om det bara är du i verksamheten) är tillräckligt. Men du kanske vill lägga till något mer till vad du gör och varför. Det kommer att locka din målgrupp.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *